by Thierry Meyssan
26 September 2011

by VoltaireNetwork Website

Spanish version


Al-Jazeera - the Qatari news channel that in the space of 15 years established itself in the Arab world as an innovative news outlet - suddenly embarked in a vast intoxication campaign to overthrow the regimes of Libya and Syria through any means.


As demonstrated by Thierry Meyssan, this was not a conjunctural shift but one that was planned long in advance by individuals who shrewdly concealed their personal interests to the public.


Revelations follow ...

Wadah Khanfar



The Qatari-based Al-Jazeera channel announced the resignation of its director general, Wadah Khanfar, and his replacement by a member of the royal family, Sheikh Hamad Bin Jassem Al-Thani on September 20, 2011.

Sheikh Hamad is a Qatargas executive, and spent a year at the head office of Total in Paris. He is the former chairman of the Al-Jazeera Board of Directors.

This development is portrayed by the Atlanticist media in three different ways: either as a forced resignation and a takeover of the channel by the State, as a revenge on the part of the Palestinian Authority following the release of the Palestinian Papers and, finally, as the result of the Wikileaks leak exposing some of the connections between Mr. Khanfar and the United States.

While each of these interpretations may contain some truth, they nevertheless obscure the overriding factor: the role of Qatar in the war against Libya. At this point, a flash backwards is called for.


Al-Jazeera’s origins - a desire for dialogue

Al-Jazeera was conceived by two French-Israeli personalities, the David and Jean Frydman brothers, after the assassination of their friend Yitzhak Rabin.


According to David Frydman [1], the goal was to create a medium where Israelis and Arabs could discuss freely, exchange arguments and get to know each other, considering this was prevented by the war situation thereby frustrating any peace prospect.

For the creation of the channel, the Frydman brothers benefited from a combination of circumstances:

the Orbit Saudi company had reached an agreement with the BBC to set up a news broadcast in Arabic.

But the political demands posed by the absolutist Saudi monarchy quickly proved incompatible with the professional independence of British journalists.


The agreement was terminated and the majority of Arabic BBC journalists found themselves out on the street. They were then recruited to launch Al-Jazeera. The Frydman brothers were eager to have their television perceived as an Arabic channel.


They managed to enlist the new emir of Qatar, Hamid bin Khalifa al-Thani, who with the help of London and Washington had just overthrown his father, accused of pro-Iranian sentiments. Sheikh Hamad bin-Khalifa soon realized the potential advantages of being at the center of the Arab-Israeli discussions, which had already lasted for more than half a century and were likely to drag on even longer.


At the same time, he authorized the Israeli Ministry of Commerce to open an office in Doha, unable to open an embassy. Above all, he saw the interest for Qatar to compete with the wealthy pan-Arab Saudi media and to own a media that could criticize everyone except himself.

The initial financing package included both a down payment from the Frydman brothers and a loan from the Emir of $ 150 million over 5 years. A boycott by the advertisers, organized by Saudi Arabia, and the ensuing scantiness of advertising revenues finally led to the modification of the initial plan.


Ultimately, the Emir became the donor of the channel and hence its sponsor.



Exemplary journalists

For years, Al-Jazeera’s audience was captivated by its internal pluralism.


The channel took pride in giving free rein to opposing viewpoints. The idea was not to tell the truth, but to have it spring from the debate. Its flagship program - the talk show hosted by the iconoclastic Faisal al-Qassem entitled "The contrary view" - took delight in shaking up prejudices. Everyone could find reason to eulogize certain programs and to deplore others.


Regardless, this effervescence prevailed over the monolithism of its competitors and changed the Arab audiovisual landscape.

The heroic role of its reporters in Afghanistan and in the 2003 Gulf War, as well as their exemplary work in contrast to the propaganda of the pro-US satellite channels, catapulted Al-Jazeera from a controversial channel to a acclaimed media outlet.


Its journalists paid a high price for their courage:

George W. Bush stopped short from bombing the Doha studios, but had Tareq Ayyoub assassinated [2], arrested Tayseer Alouni [3], and imprisoned Sami al-Hajj at Guantanamo Bay [4].



The 2005 reorganization

However, all good things come to an end.


In 2004-05, after the death of David Frydman, the Emir decided to overhaul Al-Jazeera completely and create new channels, including Al-Jazeera English, at a time when the global market was changing and all major States were equipping themselves with news satellite channels.


The moment had come to leave the excitement and impudence of the early period behind in order to capitalize on an audience now reaching 50 million viewers, and to position itself as a player in the globalized world.

Sheikh Hamad bin-Khalifa called on an international firm that had already provided him with personal training in communication skills. JTrack had especially targeted Arab and Southeast Asian leaders to train them in the language of Davos:

how to project an image that the West wants to see.

From Morocco to Singapore, JTrack has trained most of the political leaders backed by the United States and Israel, often mere heredity puppets, turning them into respectable media personalities.


The important thing is not whether they have something to say, but their aptness to impart the globalized rhetoric.

However, having been assigned to high government positions in North Africa, the CEO of JTrack had to withdraw before completing the transformation of the Al-Jazeera Group. He handed over the rest of the operations to a former Voice of America journalist who had been working for the Qatari channel for several years and who belonged to the same Muslim congregation as him: Wadah Khanfar.

Both professionally competent and politically safe, Mr. Khanfar strove to give Al-Jazeera an ideological tinge.


While giving a voice to Mohamed Hassanein Heikal, Nasser’s former spokesman, he appointed Sheikh Yusuf al-Qaradawi - whom Nasser had stripped of his Egyptian nationality - the channel’s "spiritual counselor".



The 2011 shift

With the revolutions in North Africa and the Arabian Peninsula, Wadah Khanfar dramatically changed Al-Jazeera’s editorial policy.


The Group played a central role in lending credence to the "Arab spring" myth, according to which the people - eager to live in a Western-style society - had risen to overthrow their dictatorial regimes and switch to parliamentary democracies. No distinction was made between the events in Tunisia and Egypt, and those in Libya and Syria.


As for the popular movements in Yemen and Bahrain, they did not draw enough viewers!

In reality, the Anglo-Saxons tried to take advantage of the popular revolts to replay the same "Arab spring" scenario that they had staged in the 1920s to take possession of the former Ottoman provinces and install puppet parliamentary democracies under Western tutelage. Al-Jazeera’s coverage of the Tunisian and Egyptian revolts was designed to dampen the flames of revolution and to legitimize the governments aligned with the United States and Israel.


In Egypt the uprising was harnessed in the interest of a single element of the opposition:

the Muslim Brotherhood, embodied by the channel’s star preacher... Sheikh Yusuf al-Qaradawi.

Outraged by the new editorial policy and the increasingly frequent recourse to lies [5], a certain number of journalists, including Ghassan Ben Jedo, walked out slamming the door behind them.



Who’s pulling the information strings?

Nevertheless, it wasn’t until the Libyan episode that the masks started to fall.


In fact, the boss of JTrack and mentor of Wadah Kanfhar is none other than Mahmoud Jabril (the "J" in "JTrack" stands for "Jabril").


This friendly, brilliant yet shallow, manager had been recommended to Muammar Gaddafi by his new American friends to pilot the economic opening of Libya after the normalization of its diplomatic ties.


Under Saif el-Islam Gaddafi’s control, he was appointed both Minister of Planning and Director of the Development Authority, thus becoming de facto the number two man in the government, having authority over other ministers.


At breakneck speed, he forged ahead with the deregulation of Libya’s socialist economy and the privatization of its public enterprises.


Mahmoud Jabril with his friend and business partner, Bernard Henri-Lévy,

in conquered Tripoli.


Through his JTrack training activities, Mahmoud Jabril established personal relationships with almost all the Arab and Southeast Asian leaders.


He had offices in Bahrain and Singapore. In addition, Mr. Jabril created trading companies, including one dealing with Malaysian and Australian timber in partnership with his French friend, Bernard-Henri Levy.

Mahmoud Jabril started his university studies in Cairo, where he met and married the daughter of one of Nasser’s ministers. He later continued his studies in the United States, where he assimilated the libertarian views that he tried to inject into al-Gaddafi’s anarchist ideology. But, more importantly, in Libya Mr. Jabril joined the Muslim Brotherhood.


It was in this capacity that he placed his coreligionists, Brothers Wadah Kanfhar and Yusuf al-Qaradawi, in Al-Jazeera.

During the first half of 2011, the Qatari channel became the preferred instrument for pro-Western propaganda:

it went to great lengths to obscure the anti-imperialist and anti-Zionist aspect of the Arab revolutions and, in each country, it picked the actors it intended to support and those it decided to deprecate.

Not surprisingly, it supported the king of Bahrain, a student of Mahmoud Jabril, who had his people gunned down, while Al-Jazeera’s spiritual counselor, Sheikh al-Qaradawi, was calling for a Jihad over the air against al-Gaddafi and el-Assad, falsely accusing them of murdering their own people.

With Mr Jabril as prime minister of the rebel government of Libya, the height of duplicity was reached when a replica of the Green Square and Bab-el-Azizia was built in the studios of Al-Jazeera in Doha, where footage of false images was shot portraying pro-US "insurgents" entering Tripoli.


Need I mention the insults I received when I denounced this manipulation in the columns of


Yet Al-Jazeera and Sky News broadcasted these false images on the second day of the Battle of Tripoli, sowing confusion among the Libyan people. It was actually only three days later that the "rebels" - almost exclusively from Misrata - entered Tripoli, devastated by NATO’s bombs.

The same goes for the announcement by Al-Jazeera of Saif el-Islam Gadhafi’s arrest and the confirmation of his capture by the prosecutor of the International Criminal Court Luis Moreno-Ocampo.


I was the first, through Russia Today, to warn against the manipulation. And again, I was ridiculed by some newspapers, until Saif el-Islam turned up in person to wake up the journalists holed up at the Rixos Hotel and led them to the real Bal el-Azizia square.

Questioned about such lies by channel France24 in Arabic, the president of the National Transitional Council (CNT), Mustafa Abdul Jalil, chalked it up to a war stratagem and said he was delighted to have thus accelerated the fall of the Jamahiriya.



What future for Al-Jazeera?

The conversion of Al-Jazeera into a propaganda tool for the decolonization of Libya was not achieved without the knowledge of the emir of Qatar, but indeed under his leadership.


The Gulf Cooperation Council was the first to call for an armed intervention in Libya and Qatar was the first Arab country to join the Contact Group.


He funneled weapons to the Libyan "rebels" before sending in his own ground troops, especially during the Battle of Tripoli. In exchange, he obtained the privilege of controlling all the oil trade on behalf of the National Transitional Council.

It is too early to say whether the resignation of Wadah Khanfar marks the end of his mission in Qatar, or if it heralds the channel’s desire to recover the credibility that took 15 years to build and only 6 months to lose.





[1] See interviews with the author
[2] "The war on al-Jazeera", by Dima Tareq Tahboub, The Guardian, 4 October 2003.
[3] “The Arab press in the firing line”, Voltaire Network, 15 September 2003.
[4] See our dossier on Sami al-Hajj
[5] For example: "Al-Jazeera staged huge rally in Moscow against Bashar al-Assad”, Voltaire Network, 4 May 2011.








Wadah Khanfar, Al-Jazeera y...

El Triunfo de La Propaganda Televisiva

-   La Invasión de Libia   -
por Thierry Meyssan

27 Septiembre 2011

del Sitio Web RedVoltaire

Versión en Ingles



Al-Jazeera, el canal de televisión qatarí que en 15 años se impuso en el mundo árabe como una original fuente de información, se ha embarcado inesperadamente en una gran operación de engaño tendiente a derrocar a cualquier precio los regímenes libio y sirio.


Thierry Meyssan demuestra que este cambio de actitud no es resultado de una coyuntura en particular sino que fue preparado con mucha antelación por varias personalidades que han sabido disimular ante el público sus propios intereses personales.


Veamos las siguientes revelaciones.

Wadah Khanfar


El 20 de septiembre de 2011, el canal de televisión qatarí Al-Jazeera anunció la renuncia de su director general, Wadah Khanfar, y su reemplazo por un miembro de la familia real qatarí, Cheikh Hamad Bin Jassem Al-Thani.


Cheikh Hamad es un cuadro de Qatargas. Trabajó durante un año en la sede parisina del gigante francés del petróleo Total y fue presidente del Consejo de Administración de Al-Jazeera.

La prensa atlantista ha presentado la noticia de tres maneras diferentes: como una renuncia forzosa y una recuperación del control del canal por parte del Estado, como una venganza de la Autoridad Palestina por la difusión de los documentos conocidos como Palestinian Papers y, finalmente, como una consecuencia de las filtraciones de Wikileaks que revelan ciertos contactos del señor Khanfar con Estados Unidos.

Si bien todas esas interpretaciones pueden ser parte de la verdad, lo cierto es que esconden la razón fundamental de lo sucedido: el papel de Qatar en la guerra contra Libia.


Llegados a este punto, un breve recuento se hace indispensable.




El origen de Al-Jazzera - un deseo de diálogo

El canal de televisión Al-Jazeera fue concebido por dos personalidades franco-israelíes, los hermanos David y Jean Frydman, a raíz del asesinato de Yitzhak Rabin, de quien eran muy amigos.


Según David Frydman [1], el objetivo era crear un medio de difusión en el que israelíes y árabes pudiesen debatir libremente, intercambiar argumentos y aprender a conocerse entre sí en momentos en que aquello era imposible a causa de la situación de guerra, lo cual bloqueaba toda posibilidad de alcanzar la paz.

Los hermanos Frydman tuvieron a su favor una serie de circunstancias que los ayudaron a crear el canal de televisión: la compañía saudita Orbit había firmado un acuerdo con la BBC con vistas a la creación de un noticiero de televisión en árabe. Pero las exigencias políticas de la monarquía absolutista de Arabia Saudita rápidamente resultaron ser incompatibles con la libertad de trabajo de los periodistas británicos. El acuerdo fue anulado y la mayoría de los periodistas de la BBC vinculados al mundo árabe se encontraron bruscamente sin trabajo. Y fueron a parar a Al-Jazeera.

Los hermanos Frydman querían que su nuevo canal de televisión fuera visto como un canal árabe. Ambos lograron convencer al nuevo emir de Qatar, Hamid ben Khalifa al-Thani, quien - con el concurso de Londres y Washington - acababa de derrocar a su padre - acusado de ser proiraní.

Cheikh Hamad ben-Khalifa comprendió rápidamente las ventajas que podía procurarle el convertirse en eje de las discusiones entre Israel y el mundo árabe, conversaciones que han durado ya medio siglo y que parecen destinadas a prolongarse aún. Hamid ben Khalifa al-Thani autorizó de paso la apertura en Doha de una oficina del ministerio israelí de Comercio, a falta de poder abrir una embajada.


Lo más importante es que percibió que aquello ayudaría a Qatar a competir con los ricos medios de difusión panárabes de Arabia Saudita y que el emirato dispondría así de un medio de difusión que critica a todo el mundo… menos a él.

El montaje financiero inicial preveía simultáneamente un aporte de fondos de los hermanos Frydman y, por parte del emir, un préstamo de 150 millones de dólares por 5 años. El boicot, organizado por Arabia Saudita, por parte de los anunciantes y la ausencia de ingresos importantes por concepto de publicidad determinaron una modificación del esquema inicial.


En definitiva, el emir se convirtió en el proveedor de fondos del canal y, por consiguiente, en su dueño de facto.




Periodistas ejemplares

Durante años, Al-Jazeera se hizo de una gran audiencia gracias a su pluralismo interno.


El canal se enorgullecía en dar a conocer los argumentos de todas las partes. Su pretensión no era decir la verdad sino hacerla surgir del debate. Su programa principal, el del iconoclasta Faisal al-Qassem, titulado «La Opinión contraria», se daba el gusto de arremeter contra los prejuicios. Todos podían encontrar razones para alegrarse de la existencia de ciertos programas y deplorar la de otros.

Lo importante es que aquel continuo debate interno acabó prevaleciendo ante el carácter monolítico de sus competidores y cambió el panorama audiovisual del mundo árabe.

El heroico papel de los reporteros de Al-Jazeera en Afganistán y durante la tercera guerra del Golfo, en 2003, así como su ejemplar trabajo, en contraste con la propaganda de los canales satelitales pro-estadounidenses, transformaron la imagen del canal que, de ser considerado una televisión polémica, pasó a convertirse en un medio de referencia.


Sus periodistas pagaron un alto precio por su valentía:

George W. Bush estudió la posibilidad de bombardear los estudios de Doha, y finalmente renunció a hacerlo, pero en cambio propició el asesinato de Tareq Ayyub [2], el arresto de Tayseer Aluni [3] y el encarcelamiento de Sami el-Hajj en Guantánamo [4].



La reorganización de 2005

Sin embargo, incluso las mejores cosas tienen un final.


En 2004-2005, después del fallecimiento de David Frydman, el emir de Qatar decidió emprender una reorganización total de Al-Jazeera y crear nuevos canales, como Al-Jazeera English, en momentos en que el mercado mundial se hallaba en plena transformación y en que todos los grandes Estados estaban dotándose de canales televisivos de información vía satélite.

El objetivo era, evidentemente, dejar de lado la efervescencia y las provocaciones del comienzo y capitalizar una audiencia que se eleva hoy en día a 50 millones de telespectadores para posicionarse como un actor del mundo globalizado.

Cheikh Hamad ben-Khalifa recurrió entonces a una firma internacional que le proporcionó a él mismo una formación personalizada en materia de comunicación. La agencia JTrack se había especializado en enseñar a los líderes del mundo árabe y del sudeste asiático a hablar la lengua del foro de Davos, o sea en cómo ofrecer a los occidentales la imagen que ellos quieren ver.


Desde Marruecos hasta Singapur, JTrack entrenó así a la mayoría de los responsables políticos respaldados por Estados Unidos e Israel - a menudo simples títeres hereditarios - para convertirlos en personalidades respetables en el plano mediático. Lo importante no es que tengan algo que decir sino que sepan manejar la retórica global.

Sin embargo, al ser llamado a ejercer altas funciones gubernamentales en el norte de África, el presidente-director general de JTrack dejó su cargo antes de terminar el proceso de transformación del Al-Jazeera Group y puso la continuación de esa operación en manos de un ex periodista de la Voz de las Américas que ya trabajaba desde hacía varios años para el canal qatarí y era miembro de la misma cofradía musulmana que él: Wadah Khanfar.

Competente en el plano profesional y políticamente seguro, Wadah Khanfar se dio a la tarea de dar color ideológico a Al-Jazeera.


Así que dio la palabra a Mohamed Hassanein Heikal, el ex vocero de Nasser, al mismo tiempo que convertía Cheikh Yusuf al-Qaradawi - cuya nacionalidad egipcia fue anulada precisamente por orden de Nasser - en «consejero espiritual» de Al-Jazeera.




El viraje de 2011

Fue con las revoluciones del norte de África y la península arábiga que Wadah Khanfar modificó bruscamente la línea editorial de su redacción.


El Grupo tuvo un papel protagónico en la consagración del mito de la «primavera árabe» según el cual los pueblos, deseosos de vivir al estilo occidental, se sublevaron para derrocar dictadores e instaurar democracias parlamentarias. Según ese mito, no hay diferencia alguna entre lo sucedido en Túnez y Egipto y los acontecimientos de Libia y Siria.


En cuanto a los movimientos de Yemen y Bahrein, simplemente no son de interés para los telespectadores.

La realidad es que los anglosajones han tratado de navegar entre las revueltas populares para volver a servirnos la vieja cantinela de la «primavera árabe» que ellos mismos organizaron en los años 1920 para apoderarse de las antiguas provincias otomanas e instalar en ellas democracias parlamentarias títeres bajo su tutelaje.

Al-Jazeera acompañó entonces las revueltas de Túnez y Egipto para marginar así la tentación revolucionaria y legitimar nuevos gobiernos favorables a Estados Unidos e Israel.


En Egipto se produjo incluso una verdadera manipulación que permitió explotar los acontecimientos en provecho de un solo componente del movimiento:

la Hermandad Musulmana, representada precisamente por… el predicador-estrella de Al-Jazeera, Cheikh Yusuf al-Qaradawi.

Indignados ante la nueva línea editorial y el uso cada vez más frecuente de la mentira [5], periodistas como Ghassan Ben Jedo abandonan el canal qatarí.




¿Quién maneja los hilos de la noticia?

En todo caso, hay que esperar hasta el episodio libio para asistir a la caída definitiva de las máscaras.


En efecto, el jefe de JTrack y mentor de Wadah Kanfhar no es otro que… Mahmud Jabril (la J de “JTrack” corresponde a la transcripción de su apellido en inglés).


Este administrador amable, brillante y fatuo llegó hasta Muammar el Kadhafi recomendado por los nuevos amigos estadounidenses del coronel para manejar la apertura económica de Libia después de la normalización de sus relaciones diplomáticas.

Bajo la supervisión de Saif al-Islam Kadhafi, Mahmud Jabril fue nombrado simultáneamente ministro de Planificación y director de la Autoridad de Desarrollo, convirtiéndose así de hecho en el segundo personaje en importancia del gobierno libio, con autoridad sobre los demás ministros.


Aplicó una desregulación acelerada de la economía socialista de Libia y la privatización de sus empresas públicas.


Mahmud Jabril con su amigo y socio de negocios

Bernard-Henri Levy en Trípoli, ya conquistada.


A través de la labor de entrenamiento que realizaba JTrack, Mahmud Jabril había forjado vínculos personales con casi todos los dirigentes del mundo árabe y del sudeste asiático. Disponía de oficinas en Bahrein y Singapur.


Jabril había creado también empresas dedicadas a los negocios, entre ellas una que se dedicaba a la comercialización de madera en Malasia y Australia, con el francés Bernard-Henri Levy como socio.

Mahmud Jabril había cursado sus primeros estudios universitarios en El Cairo, donde conoció a la hija de uno de los ministros de Nasser y se casó con ella. Prosiguió después sus estudios en Estados Unidos, donde se convirtió en adepto de las tesis libertarianas que posteriormente trató de introducir en la ideología anarquista de Kadhafi.


Lo más importante es que Mahmud Jabril se unió además a la Hermandad Musulmana en Libia y posteriormente introdujo a dos miembros de la Hermandad, Wadah Kanfhar y Yusuf al-Qaradawi, en Al-Jazeera.

Durante el primer semestre de 2011, el canal qatarí se convirtió en el instrumento preferido de la propaganda prooccidental. Se esforzó en negar el aspecto antiimperialista y antisionista de las revoluciones árabes y escogió en cada país a los protagonistas que había que apoyar y a los que había que rechazar.


De forma nada sorprendente apoyó al rey de Bahrein - otro alumno de Mahmud Jabril - quien ordenaba disparar contra el pueblo mientras que al-Qaradawi utilizaba las transmisiones para exhortar a la Yihad contra Kadhafi y Bachar al-Assad, ambos falsamente acusados de estar masacrando a sus propios pueblos.

Al convertirse Mahmud Jabril en primer ministro del gobierno rebelde libio se llegó al colmo de la mala fe con la construcción en Doha de escenarios que reproducían la Plaza Verde y Bab al-Aziziya, escenarios que se utilizaron para filmar imágenes falsas de la entrada de los «rebeldes» pro-estadounidenses en Trípoli.


¡Cuanto me insultaron cuando predije esa manipulación en!


Sin embargo, Al-Jazeera y Sky News transmitieron las imágenes falsas durante el segundo día de la batalla de Trípoli, sembrando así la confusión entre la población Libia. No fue en realidad sino 3 días más tarde que los «rebeldes» - casi exclusivamente los Misrata - lograron entrar en Trípoli, ya devastada por los bombardeos de la OTAN.

Lo mismo sucedió con el anuncio que transmitió Al-Jazeera sobre el supuesto arresto de Saif al-Islam Kadhafi y con la confirmación de su captura por el fiscal de la Corte Penal Internacional Luis Moreno Ocampo.


Fui el primero en desmentir, a través de las ondas de Russia Today, aquella falsedad. Y nuevamente fui blanco de burlas en ciertos diarios, hasta que el propio Saif al-Islam en persona vino a despertar a los periodistas encerrados en el hotel Rixos y los llevó a la verdadera plaza de Bab al-Aziziya.

Al ser interrogado sobre esas mentiras durante las transmisiones en árabe del canal satelital France24, el presidente del Consejo Nacional de Transición (CNT), Mustafa Abdul Yalil dijo que se había tratado de una argucia de guerra y se jactó de haber precipitado así la caída de la Yamahiria.




¿Cuál será el futuro de Al-Jazeera?

La transformación de Al-Jazeera en instrumento de propaganda de la recolonización de Libia no se produjo a espaldas del emir de Qatar, sino bajo su dirección.


Fue el Consejo de Cooperación del Golfo el primero en llamar a la intervención armada en Libia.


Qatar fue el primer miembro árabe del Grupo de Contacto. Transportó armas para los «rebeldes» libios y más tarde envió militares al teatro de operaciones, específicamente durante la batalla de Trípoli.


Obtuvo a cambio de ello el privilegio de controlar todo el comercio de hidrocarburos realizado a nombre del Consejo Nacional de Transición.

Es demasiado pronto aún para saber si la dimisión de Wadah Khanfar es el fin de su misión en Qatar o si anuncia una voluntad del canal de recobrar la credibilidad que se había ganado a lo largo de 15 años y que perdió en sólo 6 meses.





[1] Entrevistas con el autor.
[2] «La prensa árabe en el punto de mira», Red Voltaire, 06 de octubre de 2003.
[3] Ver artículo sobre el control de la información y su manipulación en: «Guerra y Mentira» el control político y militar de nuestras sociedades de Giulietto Chiesa, Red Voltaire, 15 de enero de 2008.
[4] Ver nuestro archivo sobre Sami Al-Hajj, Red Voltaire.
[5] Ver: Al-Jazeera manipula una supuesta gigantesca manifestación en Moscú contra el presidente sirio, Red Voltaire, 11 de mayo 2011.